De Deense fokkerijorganisatie DanBred besloot eind vorig jaar tot de oprichting van DanBred België, een volwaardig en zelfstandig dochterbedrijf.
Afgelopen maand kon Varkensbedrijf DanBred CEO Claus Fertin en DanaPig CEO Piet Mestdagh om meer uitleg vragen via een digitale meeting.
Van DanaPig naar DanBred België
Claus Fertin werd pas in oktober vorig jaar CEO van DanBred. Nieuw in de business is hij echter allerminst. Zijn LinkedIn-profiel getuigt van een stevige loopbaan in het Scandinavische agro-business-complex in diverse functies. Hij heeft meerdere jaren ervaring in zowel de vleesindustrie
(o.a. Danish Meat Association) en aanverwant onderzoek (o.a. Seges), als in de fokkerijwereld (VikingsGenetics). Vanuit ‘Next Level DanBred’ – de strategie van de fokkerijorganisatie om haar aanwezigheid op lokale markten te verstevigen – was één van zijn eerste beslissingen het bedrijf in België te verankeren via de oprichting van het dochterbedrijf DanBred België. Bedoeling is dat de naam DanaPig ‘over maximaal een jaar’ – dixit Piet Mestdagh – verdwijnt.
Versterkte structuur
Het proces voorziet in de uitbouw van een ‘versterkte structuur’. Op de vraag wat dat praktisch mag betekenen volgt er een tweeledig antwoord. Enerzijds zullen er twee nieuwe opfokstallen voor meer dan 2.500 gelten in gebruik worden genomen. “Kwestie van de structurele aanvoer van gezonde gelten naar ons klantenbestand in België te verbeteren”, verduidelijkt Piet Mestdagh. “Zodat we meer verschillende groepen en ook dieren van jongere leeftijden kunnen aanvoeren.” Met kleine opfokstallen uitsluitend bevolkt met gelten van 24 weken was dat tot nog toe niet mogelijk.
Anderzijds wordt er ingestoken op een grotere aanwezigheid en een intensieve kennisoverdracht op de bedrijven. “Dat moet toelaten de technische prestaties op de productiebedrijven te maximaliseren”, zegt Claus Fertin.
Het DanaPig-team, dat volledig aan de slag blijft voor DanBred België, wordt daarom uitgebreid. Zo zal er vanaf februari een nieuwe kracht in de Kempen (zowel de provincie Antwerpen als Limburg) van start gaan. Ditterwijl er inmiddels ook gezocht wordt naar nog een bijkomende kracht voor het verder omkaderen van de selectie.
Fertin: “Bedoeling is DanBred dichter bij de klanten te brengen en omgekeerd, de klanten dichter bij DanBred”. De nieuwe CEO betuigt ook meteen zijn erkentelijkheid aan DanaPig. “Door de jarenlange samenwerking met onze vaste Belgische partner DanaPig zijn de Belgische klanten reeds vertrouwd met de DanBred-genetica. Dit geeft het dochterbedrijf een groot voordeel. Het is geen opbouw vanaf nul. Het is verder bouwen op jarenlange ervaring en focus binnen de markt.”
Verandering en vooruitgang tegelijk
Omdat er voortaan biggen worden aangekocht en niet langer 24-weekse gelten afgerekend op de Deense slachtvarkensprijs, is een eerste tastbare verandering (sinds 1 januari) dat de prijsstelling nu gebaseerd wordt de Europese biggenprijs.
“Zo voorkomen we dat we niet kunnen blijven werken aan onze strategie om de genetica te verbeteren, kennis over te dragen aan klanten en hen te helpen de kosten voor consumptie van voer te verlagen vanwege te hoge voerconversieratio’s. DanBred behaalde de afgelopen 5 jaar 0,2 genetische winst voor voederconversie, omgerekend 6 euro per geproduceerd slachtvarken. We moeten en zullen deze vooruitgang overdragen aan onze klanten zodat ze nog concurrerender worden”, aldus Mestdagh, die er meteen aan herinnert dat DanBred al in 2018 de fokdoelen aanpaste richting efficiënter groei.
Thuismarkt
Maar waarom vindt een grote fokkerijorganisatie die wereldwijd actief is, het nodig om te investeren in een kleine markt als België; een markt die momenteel krimpt en dat mogelijk ook de komende jaren zal blijven doen?
“Omdat we jullie land – en bij uitbreiding West-Europa – als onze thuismarkt aanzien”, antwoordt Fertin. “Daar moeten we uiteraard aanwezig zijn. België staat erom bekend dat op familiebedrijven veilig varkensvlees van goede vleeskwaliteit wordt geproduceerd. De Deense varkenshouders hebben vergelijkbare wortels. Samen behoren we daarmee tot de beste varkensproducenten van de wereld. Dat is ook waarom we blijven geloven in de Belgische markt. De Belgische varkensboeren hebben de kennis om het genetisch voordeel zeker uit onze zeug te kunnen halen.”
“Ziedaar waarom wij erop blijven vertrouwen dat er voor onze klanten een goede toekomst is weggelegd in ’s werelds uitdagende omgeving voor varkensvleesproductie”, besluit Claus Fertin